28 fotóalbum

2010.11.28

28 FOTÓALBUM

Utazós ember vagyok. Mert utazni jó, mert utazni szép, mert utazni kellemes, mert pihen az ember, mert kikapcsolódik az ember, mert mást csinál, mint amit szokott. Közben szép tájakat, műemlékekben gazdag városokat, más-más országokat és embereket ismer meg, és persze fürdik a tengerben. Mindemellett ezeket le is fotózza, és vastag, csinos albumokat csinál belőle. Eddig pontosan huszonhetet. Több valószínűleg már nem fog készülni. (A szeptemberre befizetett tunéziai nyaralást éppen most mondtam le…). De sok mindent láttam így is, nézzük, miket!

Gyerekkorában az ember nem utazik, hanem viszik. Szüleim jó helyre vittek, igaz az ötvenes és hatvanas években nem volt valami nagy utazási láz. 1957-től 1975-ig édes- apámék vállalati (korábbi nevén Országos Földtani Főigazgatóság, később Központi Földtani Hivatal) üdülőjében, a Siófokhoz tartozó Balatonújhelyen nyaraltunk, legtöbbször augusztus első két hetében. Közel húsz évig mindig ugyanott, de nem volt unalmas, akkor szerettem meg a Balatont, amellyel mindmáig vetekszik a tenger, de nem tudta legyőzni. A tengerben már nem fogok, de a Balatonban még szeretnék egyszer fürdeni…

Aztán az első „nyugati” út a Bécs-Friesach-Klagenfurt-Velence-Cortina D’Ampezzo-Gross Glockner-Bramberg-Salzburg-Bécs útvonalon 1974 augusztusában. (Az útvonalat még most is fejből tudom, az első utak valahogy jobban megmaradnak, különösen akkor, ha csodálatos helyeken jár az ember).

Talán 77-ben kezdődtek a gyerekes nyaralások, a tavaszi szüneti kiruccanások, túrázások, kirándulások az alábbi helyeken: Dömös, Balatonszemes, Bükkszentkereszt, Kiliántelep, Bakonybél, Lajosforrás, Felsőtárkány, Kerektó, Galyatető, Kékestető, Mátraháza, bulgár tengerpart, Királyrét, Hegykő, Szombathely, Kőszeg, Tatatóváros, Siófok, Balatonföldvár, Balatonaliga, és még jó néhány talán eszembe sem jut… Itt szerették meg gyermekeim a természetet, az erdőt, a gombaszedést, a vizeket, a horgászást, az állatokat, a napfényt, a levegőt, amit most már unokáimnak adnak tovább.

Itt vannak továbbá a hivatalos vállalati kiküldetések, ezekről is kell szólni, mert különleges helyekre is eljutottam. Ilyennek nevezném az akkori Leningrádot a fehér éjszakák miatt, angliai tanulmányutunkat, ahol mintegy tíz város steril üzemeit tekintettük meg, Japánt, ahol Tokión kívül eljutottunk Nikkó világhírű templomegyüttesébe, és nem utolsósorban a kazahsztáni Tengizt, ahol kétszer két hetet dolgoztam a nyári és téli sivatagban. Többször voltunk az NDK-ban (Drezda, Lipcse, Berlin, Wolfen, Bitterfeld, kirándulás Szász-Svájcba), tárgyaltunk még Jugoszláviában, Párizsban, és Ausztriában is (Bécs, Graz, Linz).

Ezideáig még nem esett szó fotózásról, pedig az írás címében is benne foglaltatik. Az eddigi utazásokon diafilmre fényképeztem, a bekeretezett diák ezerszámra sorakoznak egy elérhetetlen magasságú szekrénypolcon, amit évek, évtizedek óta meg nem néz senki. Ezért aztán 1994-ben új korszakot kezdtem: színes papírképeket csinálok amit fotókarton lapokra ragasztok, gépírással „aláiratozom”, és albummá spiráloztatok. Ebből gyűlt most össze 27 db., amit az alábbiakban mutatok be. (Persze, igazságtalanság lenne, ha a főszereplőket, a fotómasinákat nem mutatnám be, amelyek a műveket létrehozták: 1963-74-ig Fed-2, 1974-94-ig Praktica, 1994-2007-ig Carena, 2007-2009-ig Nikon.)

A nagy és sorozatos utazásaink egy véletlennel kezdődtek 1993-ban: feleségem a Népszabadság hirdetései között vette észre, hogy az Állami Számvevőszék turista szakosztálya megbetegedés miatt két utastársat keres egy Anglia-Svájc utazásra. Ide jelentkeztünk, és több mint tíz évig nem voltak nyaralási gondjaink. A szervező - nevezzük így – zseniális hozzánemértéssel, viszont jó üzleti érzékkel szervezte a jobbnál jobb tengerparti nyaralásokat. Scholz Elemér – mert a nevét le kell írni – sírja mintegy száz méterre fekszik édesapámétól az Óbudai temetőben. Ha arra járok, mindig meglátogatom.

Az Anglia-Svájc útról még diák készültek, az albumkészítés 1994-ben kezdődött. amikoris Elemér meghívott egy téli zakopanei kirándulásra. Íme az albumok:

1./ Zakopane és környéke: 5 napos autóbusz-kirándulás 1994 februárjában Elemér szervezésében. Túráztunk a Koscieliska völgyben, siklóval felmentünk a Gubalowka hegyre, lanovkával a Kasprowy Wierch 1985 m magas csúcsára, lovasszánon a Kalatowka turistaházhoz, söröztünk Misivel a Kolibecka fakunyhóban.

2./ Szarvas: kéthetes nyaralás 1994 júliusában Szarvason a MOHOSZ kákafoki Kőrös-holtág partján fekvő üdülőjében, saját szervezéssel, Ádámmal. Fürödtünk a holtágban, horgásztunk a Bika-zugban, voltunk az arborétumban, megnéztük a Tessedik Sámuel múzeumot, a szlovák tájházat, a szárazmalmot és a mocsári ciprusokat.

3./ Nápoly, Szorrentói félsziget: 16 napos nyaralás 1994 szeptemberében Elemér szervezésében. Ez a kötet az utazás első része, amelyben fürödtünk Meta falucska tengeröblében, megnéztük Nápoly, Szorrentó és Amalfi műemlékeit, felmásztunk a Vezúv kráteréhez, megtekintettük Pompei romjait.

4./ Capri szigete, Szicília: 16 napos nyaralás 1994 szeptemberében Elemér szervezésében. Ez a kötet az utazás második része, amelyben bejártuk Capri szigetét, fürödtünk a szicíliai Cefalu városánál, megmásztuk várát, megnéztük Palermó és Taormína műemlékeit. (Ezen két albumban szereplő utazás életem legnagyobb élménye volt.)

5./ Zakopane-Krakkó, Zakopane-Auschwitz: az album első része 7 napos busz-kirándulás 1995 februárjában Elemér szervezésében: Choholowska völgy, Krakkó, Kasprowy

Wierch, Nowi Targ, Debno. Az album második fele 7 napos buszkirándulás 1997 februárjában Elemér szervezésében: Zakopane, Auschwitz, Morskie Oko, Gubalowka.

6./ Andalúzia-Marokkó 1. kötet: 16 napos nyaralás 1995 szeptemberében Elemér szervezésében. Ez az album az utazás első része, amelyben fürödtünk Fuengirolában, megtekintettük a várat, kirándultunk Granadába (Alhambra), a Sierra Nevada hegységbe, Malagába és Cordobába (Mezquita Catedral).

7./ Andalúzia-Marokkó 2. kötet: 16 napos nyaralás 1995 szeptemberében Elemér szervezésében. Ez az album az utazás második része, amelyben megtekintettük Mijas hegyi falucskát, áthajóztunk Marokkóba (Rabat, Fez, Meknes, Tanger), megtekintettük Ronda városát, és Gibraltár nevezetességeit.

8./ Erdélyi körutazás: 7 napos kirándulás 1996 áprilisában Elemér szervezésében: Szováta-fürdő, Gyilkos tó, Békás szoros, Korond, Farkaslaka, Szejkefürdő, Székelyudvarhely, Bögöz, Fehéregyháza, Segesvár, Csíksomlyó, Tusnádfürdő, Sepsiszentgyörgy, Brassó, Prázsmár, Torda, Torockó, Nagyenyed, Gyulafehérvár, Marosvásárhely, Körösfő, Bánffyhunyad, Nagyvárad.

9./ Garda tó-Korzika 1. kötet: 16 napos nyaralás 1996 szeptemberében Elemér szervezésében. Ez az album az utazás első része, amelyben körbeutaztuk a Garda tavat (Torri del Benaco, Malcesine, Riva, Sirmione), megtekintettük Milánó és Verona nevezetességeit, áthajóztunk Korzika szigetére, fürödtünk Moriani Plage üdülőhelyen.

10./ Garda tó-Korzika 2. kötet: 16 napos nyaralás 1996 szeptemberében Elemér szervezésében. Ez az album az utazás második része, amelyben korzikai körutazást tettünk (Porto, Ajaccio, Corte), kirándultunk Bonifacioba, áthajóztunk Szardinia szigetére (Castelsardo), körbebuszoztuk a Cap Corse félszigetet. Hazafelé: Pisa, Firenze.

11./ Jesolótól Velencéig: 15 napos nyaralás 1997 szeptemberében Elemér szervezésében. Strandolás Lídó di Jesoló tengerpartján, másnaponként kirándulások San Marínóba, Muránó, Buránó és Torcelló szigeteire, Padovába, Cortina d’ Ampezzóba és Velencébe. Hazafelé a postojnai cseppkőbarlang megtekintése.

12./ Csehország-Prága: 8 napos tavaszi utazás 1998 márciusában Elemér szervezésében. Kirándulás Karlovy Varyba (Becherovka), Tábor városába és a konopistei vadászkastélyhoz. Városnézés Prágában, Liberec és Jablonec nevezetességeinek megtekintése.

13./ Adriai tengerpart, Korcula és Krk szigetek: 15 napos nyaralás 1998 szeptemberben Elemér szervezésében. Strandolás Korcula sziget Lumbarda üdülőhelyén, Korcula város megtekintése, kirándulás Dubrovnikba, utazás Krk szigetére, útközben városnézés Splitben, fürdés Njivice tengerpartján, kirándulás Abbáziába és Fiumébe, hazafelé a Plitvicei tavak megtekintése.

Itt most álljunk meg egy pillanatra, mert ez volt az utolsó Elemér-féle nyaralás. Már az utazás alatt rosszul érezte magát, – néha én is segítettem cipelni a bőröndjeit – és egy hónap múlva váratlanul meghalt infarktusban. Temetésén a sírjánál Anikó megfogadta – az ő nevét is írjuk le: dr. Tóth Józsefné – hogy az Elemér által megálmodott, következő évi nyaralást megszervezi. Sikerült is, és ezután mintegy tíz évig Anikó-féle utazások következnek.

14./ Pécs- Újpatacs: 5 napos kirándulás 1999 májusában saját „szervezésben”. Farkas Gyusziék új házának megtekintése, gyalogtúra a Jakab hegyre, Cserkút: Árpádkori templom, Alpesi söröző (ágyaspálinka), kirándulás Mánfára és Püspökszentlászlóra, városnézés Pécsett, autós túra Mecseknádasdra, Kakasdra, Szekszárdra és Villánykövesdre.

15./ Benelux államok, francia Riviéra 1. kötet: 15 napos utazás és nyaralás 1999 szeptemberében Anikó szervezésében. Ez az album az utazás első része, amelyben megnéztük Amszterdam (szállás), Volendam, Alkmaar, Hága, Rotterdam, Brugge, Gent és Antwerpen nevezetességeit.

16./ Benelux államok, francia Riviéra 2. kötet: 15 napos utazás és nyaralás 1999 szeptemberében Anikó szervezésében. Ez az album az utazás második része, amelyben megtekintettük Brüsszel, Waterloo, Luxemburg nevezetességeit, utazás a francia Riviérára, fürdés Villeneuve Loubet szalagházainál, városnézés: Monaco, Monte Carló, Menton, Grasse, Cannes, Antibes, Vallauris, Biot, Nizza.

17./ Salzburg és környéke: 4 napos autóbusz-kirándulás 2000 márciusában Anikó szervezésében, Ádámmal, Dórival. Útközben a Melki apátság megtekintése, szállás Henndorfban a Wallersee partján, kirándulások: Bad Ischl (Ferenc József nyaralója), Hallstadt, Hallein (sóbánya) Königsee, városnézés Salzburgban.

18./ Debrecen, Balatonlelle: az album első része 3 napos kirándulás 2000 júliusában Debrecenbe Cikáékhoz: Hortobágy, Déry múzeum, Tudományegyetem, Tokaj, Sárospatak, Miskolc, Lillafüred, Eger. Az album második fele saját szervezésű, kétszemélyes, 9 napos üdülést idéz fel 2000 júliusából a balatonlellei Postás szállodából: Balatonföldvár, Badacsony, Kapoli-ház, lellei Kishegy.

19./ Görögországi körutazás: 14 napos nyaralás 2000 szeptemberében Anikó szervezésében. Olympia, Nafplion, Tolo (6 nap tengerparti strandolás), Epidaurosz, Mykéné, Korinthoszi csatorna, Athén, Szunion-fok (naplemente), hajókirándulás Spetses, Poros és Hydra szigeteire, Delfi, Meteórák.

20./ Kirándulás az Őrségbe: 3 napos pihenés 2001 májusában Anikó szervezésében. Pankasz (harangláb), Szalafő-Csörgőszer (szállás), Pityerszer (falumúzeum), Őriszentpéter, Magyarszombatfa (fazekasok), Velemér (templom), Farkasfa, Templomszer: Ferencz-porta. Hazafelé: Jáki templom, Bükfürdő.

21./ Firenzétől Rómáig: 14 napos városnézés és nyaralás 2001 szeptemberében Anikó szervezésében. Fürdés a Wörthi-tóban Krumpendorfnál, városnézés: Firenze, Pisa, San Gimignano, Siena, Assisi, Orvieto, Viterbo, Róma nevezetességeinek megtekintése (3 nap), Santa Severa: 6 nap fürdés a tengerben. (Zsóka már ezen az úton is részt vett, de még csak futólag ismertük egymást…)

Itt most álljunk meg ismét egy szóra, illetve három évre. Ugyanis három évig nem készültek albumok. 2002-ben – mondjuk így – családi okok miatt nem utaztunk, pedig Anikó csodálatos utat szervezett Portugáliába. Meg is írtam az elképzelt utat egy 19 oldalas albumpótló útleírásban „Portugálom” címmel. 2003-ban – magánéleti mélypontom – még elmentem az Anikó által szervezett téli zakopanei útra Csöpivel és Ritával, de a szicíliai nyaralásra már nem. Igaz, ott már voltam. (Negyedszer voltam a téli Zakopanéban, de olyan egyedülálló hangulata van, hogy nem lehet megunni. Elemér szóhasználatát idézve olyan mint a Balaton, oda is elmegyünk minden évben.) 2004 a fordulópont éve, a Rigó Judit (a korábbi Elemér-féle utazások törzstagja) által szervezett egyhetes angliai utazáson ismertem meg Zsóka párom, akivel azóta is együtt utazunk. Fogalmam sincs, erről miért nem készült album, pedig megérte volna, mert Londonról nincsenek fényképeim.(Valószínűleg Zsókának ajándékoztam a fotóimat az első randevúnkon...)

22./ Kréta, Szantoríni: 8 napos nyaralás 2005 szeptemberében a Neckermann utazási iroda szervezésében Ladányi Gáborékkal és Farkas Gyusziékkal. Mindennapos fürdés Gouves tengerparti üdülőhelyen, hajókirándulás Szantoríni szigetére, városnézés Iraklionban (Knosszoszi palota) és Agios Nikolaosban, áthajózás Spinalonga velencei erődszigetre, fürdés egy lakatlan sziget tengeröblében.

23./ Norvégia: 12 napos utazás (6300 km) és városnézés 2006 augusztusában a Skandinávia Társaság szervezésében (Tamás). Angelholm, Donfoss-vízesés, Leira, Geiranger-fjord, Runde sziget, Alesund, Trollstigen, Dalsnibba-csúcs, Lom (fatemplom), Raubergstulen, gleccsermászás (Nigards), Sognefjord, Bergen (Hanza házak, Grieg ház) Geilo, Oslo, Angelholm, Helsingör, Koppenhága.

24./ Törökországi körutazás: 11 napos utazás és nyaralás 2006 szeptemberében Anikó és a Fehérvár-tours szervezésében. Antalya, Kusadasi (két nap fürdés), Ephesos, Aphrodisias, Hierapolis, Pamukkale, Sultanhani, Avanos, Kappadokia: Göreme, Uchisar, Kaymakli, Zelme-völgye, Konya, Alanya (négy nap strandolás a tengerparton).

25./ Egyiptomi körutazás:11 napos műemlék-nézés és nyaralás 2007 szeptemberében

a V.I.P. tours szervezésében Ladányi Gáborékkal és Farkas Gyusziékkal. Gizai piramisok, Szfinx, Szakkara, Memphisz, Kairó, Asszuán, három nap hajózás a Níluson, núbiai falu, Philae, kirándulás Abu Szimbelbe, Kom Ombo, Edfu, Luxor: Királyok völgye, Hatsepszut sziklatemploma, Karnak, Hurghada ( három nap strandolás), sivatagi szafári.

26./ Nyaralás Korfu szigetén: 8 napos pihenés 2008 szeptemberében a Fehérvár tours szervezésében Ladányi Gáborékkal és Farkas Gyusziékkal. Szállás: Agios Ioannis üdülőhely tengerparti szállodájában, hét nap strandolás a tengerparton, kirándulás: Achilleion palota, Kánoni félsziget, Paleokasztricai kolostor, városnézés Kerkyrában, hajókirándulás egy lakatlan szigetre (hússütés, fürdés).

27./ Spanyolországi körutazás: 11 napos városnézés 2009 szeptemberében a V.I.P. tours szervezésében. Madrid, Toledó, La Mancha fennsík, Granada, Malaga, Ronda, Torremolinos, Cordoba, Sevilla, Mérida, Caceres, Yuste kolostor, Plasencia, Candelária, Salamanca, Ávila, Segovia, Elesettek völgye, El Ecsorial.

28./ Tunézia: 8 napos nyaralás-pihenés 2010 szeptemberében a tunéziai Monastir üdülőhely homokos strandján, tengerparti, ötcsillagos szállodában, tengerre néző szobával.

Ez az album azonban már üresen marad…

Utóirat: Zsóka és a tenger kékje hiányozni fog nagyon…